A Chiptuningról…

A mai modern belső égésű motorok működését az elektronikus vezérlő egység (Electronic Controller Unit, ECU) irányítja, a hozzá csatlakoztatott jeladóktól beérkező adatok alapján. A chiptuning mechanikai átalakítás nélkül emeli meg a motor teljesítményét és forgatónyomatékát, az ECU szoftverének módosításával.

A motor megfelelő működéséhez minden motorfunkcióhoz tartozó paraméter egymással összhangban történő módosítására van szükség. A tuning során a gyártó által beállított határértékeket is módosítják, cél a hatékonyabb motorműködés, nagyobb teljesítményre és nyomatékra optimalizálják a motort. Az ECU folyamatosan figyeli környezeti tényezőket és a motor üzemi jellemzőit:

  • fordulatszám
  • gázpedál/fojtószelep állás
  • motor és levegő hőmérséklet (finomabb esetben a légnyomás is)
  • levegő áramlási sebessége a szívócsőben
  • levegő nyomása a szívócsőben
  • kipufogó-gáz hőmérséklete, oxigén-szénhidrogén tartalma
  • égéstér belső folyamatai (kopogás)
  • leadott aktuális nyomaték

Ezek alapján folyamatosan szabályozza a motor működési paramétereit:

  • befecskendezett üzemanyag mennyisége
  • előgyújtás szöge (dízelmotor esetén elő-befecskendezés szöge)
  • turbó nyomás

A bemenőjelek feldolgozása bonyolult, a vezérlő szoftver a lehetséges üzemi állapotokhoz kapcsolódó előre rögzített szabályozási jellemzőket – a grafikus ábrázolás képe után – úgynevezett jellegfelületeket tartalmaz. A chiptuning ezeket a beállításokat módosítja.